Sunday, October 9

GYPSY CHRISTMAS!

Gypsies, pikies, zigenare, tattare eller, för att nämna den korrekta benämningen, romer. I Ungern utgör de 5-7 procent av befolkningen. I ungerska fängelser utgör de 90 procent av de intagna. Angrepp mot romer har ökat i landet sen finanskrisens början. Romer framställs som syndabockar och hatet mot dem ökar.

Jag bor i Budapest och därmed ser en hel del typiska romer-aktiviteter. Inte en gång har jag betvivlat att gatusopare, vägarbetare, tiggare eller skräpdykare har varit några andra än just zigenare. De romer som lever i Ungern urskiljer sig från bland annat zigenare i Finland. De finländska "Manne" kännetecknas av enorma sammetskjolar, vita virkade blusar och judiska lockfrisyrer hos kvinnor samt påsiga läderjackor, lackskor, guldkedjor och vida byxor hos män. Mercedes och endast Mercedes är deras åk. I Ungern har de varken kjol, skor eller bil. De är smutsiga, tandlösa och extremt fattiga.



Sagt av ungrare om romer:

"Vi ungrare skaffar barn för att det är det finaste i livet. Zigenarna för att tjäna pengar på barnbidrag."

"Om två zigenska gentlemän (?!?) håller på att bryta sig in i ditt hus och du ringer polisen, så svarar de att de inte kan ingripa förrän brottet är utfört."

I Budapest firar romer jul två gånger om året. Den mest generösa i julklappsväg upplever de som bäst. Det är nämligen så att myndigheterna tillåter medborgare att tömma sina hem på onödigt skräp och slänga ut det på gatan, fritt fram för vem som helst att plocka upp. Varför är det tillåtet? Jo, därför att allt, då menar jag ALLT, försvinner inom loppet av ett veckoslut. Tyckte det va konstigt då jag på fredag kväll gick uppför gatan var jag bor och såg en enorm hög av möbler, saker, kläder och allmänt bråte ligga på trottoaren. Tänkte att flyttbilen glömde ett lass. När jag på lördag morgon såg uppenbarelsen på bilderna nedan, blev det klart för mig att det är något på gång.

I hela kvarteret, på trottoaren utanför husen ligger det högvis av bortslängda skatter läs: skräp.

En skattjägare i aktion.



Bilderna har jag tagit idag, söndag. Högarna är rätt så urplockade, inte längre lika lockande som på fredag kväll. Nu regnar det dessutom och sakerna tappar sitt värde i vätan.

En fin-fin nallebjörn. Tror mig ha haft en liknande som barn.

Nallebjörnen handplockades av en gedigen farfar som kommer att göra ett barnbarn lyckligt med sin gåva. 

Ho-Ho-Ho sa tomten.

 PORSLIN toaletter. Gypsy rumpor tackar!

 Gubben har fyllt flera säckar med bråte. En äkta julgypsy!

Vid dom saftigaste högarna sitter det gypsyvakter. De övervakar sina markerade höga och slår ner alla som försöker ta något. Precis som vakthundar.

 Jag är SÅ glad att hösten har äntligen anlänt till Buda och min älskade läder jacket åter fått reson att leva.

 Inte kom jag hem tomhänt inte. Ryckte åt min en alldeles användbar axel-portfölj i naturläder. Skall bara desinficera och behandla den. Sen gör jag om proceduren x-antal gånger och sen kanske jag kan använda den. Kanske.

Min lägenhetskompis förklarade att fenomenet går under namnet "Gypsy Christmas" och är ett känt och omtyckt sätt för att bli av med gammal bråte utan att anstränga sig med att föra bort det eller ännu värre - betala för det. 

Den enes skräp, den andres skatt!!!

Sköna, sköna söndag. Jag och Hercule myser i soffan.
En mys-pys söndag tillönskas alla!

2 comments:

  1. Har ni överhuvudtaget "nordiska" romer där? Här i Oslo finns det alla typer. Åker ibland spårvagn med en romfamilj som talar finska och ser precis ut som romerna i Finland. Dessutom finns det ett par "inhemska" familjer som inte klär sig så typiskt men i övrigt uppfyller alla kriterier med Mercedesbilar, guldsmycken och familjefejder. Till slut är staden översvämmad av rumänska romer iklädda det de hittat i UFF-soptunnor. Eftersom Norge är ett rikt land kan man därför ibland se romska tiggare iklädda t.ex. The North Face dunjackor osv.

    Jag har aldrig sett att dessa olika romgrupperingar skulle ha något samröre med varandra och jag är övertygad om att de "nordiska" anser sig vara finare än de rumänska.

    ReplyDelete
  2. "Nordiska" romer tycker väl att Ungern är för fattigt för dem. Och visst har du rätt i att de är för fina för att beblandas med, och kanske tas för, de andra rumänska romerna. En enda gång jag har sett en typisk zigenarfamilj med tillhörande pompa och ståt i Budapest. Kanske de var på genomresa.

    Förstår precis vad du menar med fenomenet med dunjackor, såg en tiggare iklädd en Ralph Lauren piké i somras, han fick noll cash dock. Den stackaren visste inget om mode och vad det innebär. ;)

    ReplyDelete